Trainingsschema voor wielrenners. Al jaren fietsen we als een dolle in de rondte zonder ook maar ergens op te letten. Lekker fietsen omdat we dat zo leuk vinden. We proberen gemiddeld 29 of liever 30 km per uur te halen op Strava. Dan ben je lekker aan het sporten, sloof je je voor je gevoel best uit en werk je aan je conditie. Met vermoeide benen plof je na een welverdiende douche lekker op de bank. Genieten van de ’training’ die je hebt gedaan. Maar is dat ook echt zo? Wij van Amateurfietser.nl gaan op zoek naar meer informatie over optimale conditieopbouw. En ja, daar hoort misschien wel een trainingsschema bij.

De geestelijke ‘voorbereiding’

Er is heel veel informatie te vinden over trainingsschema’s. Om goed beslagen ten ijs te komen, lezen we avonden lang artikelen op internet en bijdrages in de bekende fietsbladen. We praten met andere amateurfietsers die wel eens via een trainingsschema werken om maar te achterhalen of het werkt. Maar we willen vooral ook weten of je er zin in hebt om zo’n schema te volgen. Want dat laatste staat ons een beetje tegen. Een schema vraagt om aanpassing van je fietsritjes is onze veronderstelling dus moeten we over een ijzeren discipline beschikken om het vol te houden. Of toch niet? De meningen zijn verdeeld. Op fora lezen we ook over de voors- en tegens. Het is ‘Fifty Fifty’. De een vindt het niks, de ander zweert erbij. Kortom; willen we het echt uitzoeken dan moeten we het toch echt proefondervindelijk zelf gaan doen. Daar gaan we.

Stap 1: De basis

Over één ding is iedereen het wel eens. Meten is weten. Je kan wel op gevoel ‘vinden’ dat je vooruit gaat maar je hebt eigenlijk een startpunt nodig. Maar wat is je startpunt? Om dat te weten te komen trek ik de stoute schoenen aan en maak een afspraak in Groningen bij de sportarts. Hartje winter notabene. Weinig kilometers in de benen. Doel is om erachter te komen wat mijn conditionele staat is en om te kijken hoeveel inspanning ik aan kan. Ook check ik gelijk mijn hart- en longfunctie hiermee. Met wat hart- en vaatziekten in de familie lijkt dat me geen overbodige luxe voordat ik me als een dolle de afdaling van een trainingsschema in gooi. In het volgende artikel lees je meer over deze eerste serieuze ‘krachtproef’.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Zijn je vakantiedagen al weer op, wil je tips, trucs en aanbeidingen voor onze reizen ontvangen? Schrijf je dan snel in voor onze nieuwsbrief! Laat de voorpret alvast beginnen. 

You have Successfully Subscribed!

Share This